صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

محکومیت آمریکا به پرداخت غرامت ۳۱۲ میلیون و ۹۵۰هزار دلاری در دادگاه تهران

شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی دادگستری تهران، دولت، برخی نهادها و مقامات آمریکایی را به پرداخت مبلغ ۳۱۲ میلیون و ۹۵۰هزار دلار به عنوان خسارت‌های مادی، معنوی و تنبیهی به خانواده‌های حوادث تروریستی در مجلس و مرقد مطهر امام (ره)، محکوم کرد.

به گزارش معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، در چارچوب اقدام متقابل حقوقی علیه دولت آمریکا، با عنایت به طرح دعوای حقوقی برخی از خانواده‌های شهدا و جانبازان حوادث تروریستی داعش در مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر حضرت امام (ره) علیه دولت، نهادها و مقامات وقت آمریکایی نزد شعبه 55 دادگاه حقوقی دادگستری تهران با هدف مقابله و جلوگیری از نقض تعهدات و رفتارهای متخلفانه بین‌المللی از طریق حمایت و مساعدت به گروه تروریستی داعش در ارتکاب اقدامات تروریستی منجر به شهادت و جانبازی مردم بی‌گناه و صدمات بدنی، روانی و مالی به خانواده‌های آنان، پس از طرح دعوا و برگزاری جلسات رسیدگی، دادگاه، دولت، برخی نهادها و مقامات آمریکایی را به مبلغ 312 میلیون و 950هزار دلار به عنوان خسارت‌های مادی، معنوی و تنبیهی محکوم کرد.

بر اساس رأی دادگاه، 9 میلیون و 950 هزار دلار به دلیل خسارت‌های مادی و 104 میلیون دلار بابت خسارت‌های معنوی وارد شده به خواهان‌ها در نظر گرفته شده و معادل 199 میلیون دلار نیز به عنوان خسارت تنبیهی، مورد حکم دادگاه قرار گرفته است.

خواهان‌های این پرونده، خانواده‌های 3 شهید از شهدای عملیات تروریستی داعش و 6 نفر از جانبازان این عملیات تروریستی، هستند.

محکومان این پرونده 9 شخص حقیقی و حقوقی آمریکایی از جمله دولت ایالات متحده آمریکا، باراک اوباما، جرج واکر بوش، تامی فرانکس، سازمان سیا، سنتکام، وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت لاکهید مارتین و امریکن ایرویز گروپ هستند.

مبنای قانونی صلاحیت این دادگاه، قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی و آیین‌نامه اجرایی آن می‌باشد. لازم به توضیح است که پس از وصول و ثبت دادخواست، دادگاه رسیدگی‌کننده، دادخواست و ضمائم را با ترجمه رسمی برای خواندگان نیز ارسال و از طریق مقتضی به آنها ابلاغ کرده است.

دلایل انتساب این جنایات به آمریکا نیز از سوی شعبه رسیدگی‌کننده، از جمله اقاریر مقامات عالی‌رتبه مانند رئیس‌جمهور سابق آمریکا مبنی بر نقش محوری و اصلی دولت و مقامات این کشور در سازمان‌دهی و هدایت گروه‌های تروریستی از جمله داعش، اخبار و اطلاعات موثق منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی و کتاب‌ها و سخنرانی‌های مقامات آمریکایی مبنی بر نقش سازمان سیا در ایجاد گروه‌های تروریستی از جمله داعش است.

براساس این گزارش، دادگاه‌های آمریکا به بهانه‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران به صدور حکم مبادرت کرده و دولت ایران و تعدادی از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی را به طور غیابی به پرداخت غرامت و یا خسارت تنبیهی محکوم کرده‌اند؛ ازاین‌رو، به دلیل نقض مصونیت دولت ایران، محاکم ایران نیز پرونده‌های مختلفی را تاکنون علیه دولت و مقامات آمریکا رسیدگی کرده و مبادرت به صدور احکام حقوقی می‌کند.

معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه تصریح کرده است: رسیدگی حقوقی به این پرونده‌ها، جدای از رسیدگی کیفری و اقدامات متقابل دیگر است که ایران در مقابله با این جنایات به آنها متوسل شده یا می‌شود.

به گزارش ایرنا، ساعت ١٠:٣٠ صبح هفدهم خرداد ٩٦ تعدادی ازعوامل گروه تروریستی داعش در حالی که سلاح گرم به همراه داشتند وارد محوطه و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی شدند که با تیراندازی به سوی کارکنان و مراجعه کنندگان باعث شهادت جمعی از هموطنان شدند.
همچنین همزمان بااین حمله تروریستی شماری از تروریست های داعشی با ورود به محوطه بیرونی حرم مطهر امام راحل دست به عملیات انتحاری زدند که در نتیجه این دو حمله تروریستی ١٧ تن از هموطنان به شهادت رسیدند.

 

منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۵۳۹۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۲/۶     ساعت: ۱۳ : ۳۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024