صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا به دور دوم کشیده شد

'گوستاوو پترو' نامزد چپ‌گرای انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا اگرچه توانست بیشترین آراء را از آن خود کند اما از کسب تعداد رای لازم برای پیروزی در دور اول بازماند و قرار است ۱۹ ژوئن( ۲۹ خرداد) در دور دوم با 'رودولفو اِرناندز'، شهردار سابق بوکارامانگ رقایت کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس نتایج شمارش 99.9 درصد آراء انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا، پترو که یک عضو سابق جنبش چریکی M-19 بود توانست حدود 40.3 درصد آراء را بدست بیاورد.

رودولفو اِرناندز نیز  که وعده مقابله با فساد را داده بود حدود 28.2 درصد آراء را از آن خود کرد.

پس از اعلام این نتایج، پترو در جمع حامیانش در بوگوتا گفت: آنچه امروز دیگر شکی در آن وجود ندارد، تغییرات است. اکنون مسئله این است که ما چه اقداماتی برای کلمبیا انجام می دهیم و جامعه این کشور برای خود چه می خواهد.

پترو پیش از این وعده داده بود که به طور کامل توافقنامه صلح سال 2016 با گروه شبه نظامی فارک را اجرایی کند و با گروه شبه‌نظامی همچنان فعال ELN به دنبال مذاکرات صلح باشد.

کریستین ریانو 35 ساله یک شهروند کلمبیایی  که در سخنرانی پترو حضور داشت، در این رابطه گفت: مردم نشان داده اند که از شرایط تکراری خسته هستند و خواهان اعمال تغییرات می باشند.

چشم‌انداز پیروزی پترو در دور دوم انتخابات با توجه به اینکه بیشترین رای را در دور اول بدست آورده، به معنای روی کارآمدن اولین دولت مترقی در تاریخ کلمبیا خواهد بود و دوره جدیدی را در حیات سیاسی کلمبیا رقم خواهد زد. به گفته کارشناسان این امر می‌تواند تحولاتی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند چرا که جناح راست همیشه در کلمبیا حکومت کرده است.

مکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی، مبارزه با نابرابری عمیق و توزیع مجدد حقوق بازنشستگی از جمله وعده‌های این کاندیدای 62 ساله در رقابت‌های انتخاباتی بوده است.

کلمبیا در سال 2021 شاهد شدیدترین اعتراضات اجتماعی در طول 70 سال گذشته بود و نارضایتی‌ها سبب شد تا ایوان دوکه رئیس جمهوری فعلی در سطح بسیار پایینی از محبوبیت قرار گیرد. اواخر سال گذشته، بیش از 75 درصد کلمبیایی‌ها گفتند که رئیس‌جمهوری این کشور را تایید نمی‌کنند.

28 آوریل 2021 (هشتم اردیبهشت) نخستین اعتراض‌های مردم کلمبیا به اصلاحات مالیاتی دولت به ریاست جمهوری ایوان دوکه کلید خورد و اعتراض‌ها با وجود سرکوب پلیس برای هفته‌ها ادامه داشت. بحران عمیق اجتماعی در حالی خواب از چشمان بیش از 51 میلیون شهروند کلمبیا، چهارمین کشور بزرگ آمریکای جنوبی ربود که طبق نظرسنجی‌ها، رسیدگی به معضل فقر و خشونت و پایان دادن به وضعیت فعلی حاکم بر این کشور خواسته اصلی مردم در سایه انتخابات یکشنبه است.

این کشور با نارضایتی اجتماعی ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و رشد سرسام‌آور تورم مواجه است. همچنین بیش از 21 میلیون نفر در این کشور آمریکای لاتین در فقر زندگی می‌کنند و حدود 11.8 درصد از جمعیت فعال اقتصادی در وضعیت بیکاری قرار دارند.

 

منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۷۸۴۶
تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۹     ساعت: ۱۱ : ۳۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024