صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

مفهوم پردازی مدیریت متمرکز و جامع

علیرضا قاضی زاده احسائی - یکی از موضوعاتی که در دیدار با فعالان اقتصادی توسط رهبر معظم انقلاب مورد تاکید و مطالبه قرار گرفت مدیریت متمرکز و هدایت بوده است که پس از دستور برای تهیه نقشه راهبردی برای مجموعه صنعت کشور، به عنوان بال دوم و مکمل مورد توجه قرار گرفت. ایشان در دیدار مورد اشاره، فرمودند:" در واقع دو کار اصلی بر عهده‌ی مسئولین است که خواهش میکنم جناب آقای مخبر و دوستان به این توجّه کنند: یکی مسئله‌ی ایجاد یک نقشه‌ی راهبردی برای مجموع صنعت کشور و بخصوص بعضی از صنایع است، یکی هم مدیریّت متمرکز و هدایت. البتّه نظر من را همه میدانند؛ من با دخالت دولت و دستگاه‌های دولتی در فعّالیّتهای اقتصادی موافق نیستم، امّا با هدایتشان، نظارتشان، کمکشان چرا؛ این باید حتماً انجام بگیرد. بنابراین نقشه‌ی راهبردی و مدیریّت جامع یکی از کارهای لازم است."
برای فهم بهتر این فراز از بیانات، لازم است مفهوم مدیریت متمرکز در دیگر بیانات نیز مورد توجه و در گام دوم انقلاب اسلامی، ساختارها و فرآیندها مورد بازنگری قرار گیرد.
الف- مدیریت متمرکز در ارکان حاکمیت:
- امّا همه‌ی نظرها در این متّفقند که به‌هرحال تمرکز و ایجاد یک دست قوى و واحد در مدیریّت کشور، نقش خواهد داشت؛ این را نباید دستِ‌کم گرفت. بنده بشدّت امیدوارم به این قضیّه که ‌ان‌شاءالله‌ در سایه‌ی مدیریّت واحد [اینها حل شود].آن‌طورى که خداى متعال تفضّل کرده و احساس شد و مشاهده شد. بیانات در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شوراى اسلامى(24/3/68)
- بنده معتقدم ما از لحاظ مدیریّت هم کمبود نداریم؛ ما انصافاً مدیران خیلی خوبی در کشور داریم. بنده خب سالها تجربه دارم؛ من هم در دولت بودم، هم در بیرون دولت ناظر دولتهای مختلف بودم؛ ما حقّاً و انصافاً مدیران زبده‌ای داریم؛ هم از لحاظ انگیزه مدیریّتشان خوب است، هم از لحاظ فکر اهل مدیریّتند، هم از لحاظ عمل [اهل‌] مدیریّتند. ما مدیر کم نداریم؛ ما پیگیری و تمرکز [لازم داریم‌]، که عمده تمرکز است؛ تمرکز تصمیم‌گیری، تمرکز فرماندهی، تمرکز اجرا. بیانات در دیدار نوروزی جمعی از مسئولان کشور(18/1/95)
ب- مدیریت متمرکز حوزه های علمیه:
- حوزه‌های علمیه باید استعدادهای درخشان را جمع آوری و طبقه‌بندی کرده و با تخصصی کردن رشته‌های مختلف علمی، از آن استعدادها استفاده بهینه بعمل آورند. حوزه به مدیریت متمرکز و برخوردار از حمایت مراجع معظم، فضلا و جامعه‌ی مدرسین احتیاج دارد و این تشکیلات برای ثمربخش بودن حوزه‌ها امری ضروری است. دیدار طلاب مدرسه فیضیه با رهبر انقلاب(1/12/70)
ج- مدیریت متمرکز در امور فرهنگی:
- بنابراین در چنین وضعی، مدیریّت فرهنگی لازم است. به تعبیری که من در آن نوشته آوردم، واقعاً یک ستاد مرکزىِ فرهنگی لازم است. باید کسانی بنشینند و فکر کنند. من نمیخواهم این تعبیر را خیلی تکرار کنم که بعضی تصوّر کنند به آن صبغه‌ی نظامیگری داده میشود؛ نه. به هیچ وجه مراد این نیست. یک تمرکز مورد نظر است. یک مدیریت متمرکز و هدایت کننده لازم است. این مرکز باید نسبت به همه‌ی دستگاههای مسؤول در زمینه‌های فرهنگی کشور، نقش هدایت کننده و تغذیه کننده داشته باشد. بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی(20/9/1375)
- امروز در این کشور تعداد زیادی نیروی فرهنگی وجود دارد که منتظر یک اشاره‌اند تا به میدان بیایند و کار و تلاش کنند. درختانی هستند که باید آبیاری شوند و میوه‌ی فرهنگی بدهند. البته این کارها میشود. عناصر و افراد فرهنگی و خیلی از شما که این‌جا تشریف دارید - شخصاً یا در دستگاه خودتان - کارهای باارزشی در این زمینه میکنید؛ اما اگر در این زمینه یک مدیریّت و هدایت متمرکز وجود داشته باشد، پیشرفت و بُرد کار مضاعف و به مراتب بیشتر خواهد شد. بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی(20/9/1375)
د- مدیریت متمرکز در موضوع حج:
- همه‌ تلاشها باید متوجه‌ این‌ مهم‌ باشد که‌ حج‌ را آنچنان‌ که‌ شایسته‌ آن‌ است‌، بشناسیم‌ و از منافع‌ حج‌ با توجه‌ به‌ ظرفیت‌ بالایی‌ که‌ دارد، برخوردار شویم‌; بنا بر این‌ هدایت‌ کلی‌ حج‌ از طرف‌ فرد عالمی‌ که‌ نماینده‌ رهبری‌ و نظام‌ است‌ و نیز گنجاندن‌ مسأله‌ حج‌ در یک‌ مدیریت‌ متمرکز و صحیح‌ از طرف‌ دولت‌ اسلامی‌، نشانه‌ قدرشناسی‌ از حج‌ است‌ که‌ منافع‌ مهمی‌ نیز بر آن‌ مترتب‌ می‌شود. دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب(10/1/79)
ه- مدیریت متمرکز در امور نخبگان:
- ایشان با تاکید بر پیگیری مطالبی که نخبگان جوان دانشگاهی و علمی در این دیدار بیان کرد‌ند، ایده مدیریت متمرکز امور نخبگان را ایده خوبی ارزیابی کرده و افزودند: دستگاهی که دولت برای این مسئله، ایجاد میکند لازم است بدست نخبگان اداره شود. دیدار جمعی از نخبگان جوان با رهبر انقلاب(21/11/82)
و- مدیریت متمرکز در امور اقتصادی:
- یک حرفی اینجا گفته شد، قبلاً هم با من مطرح شده، که تمرکز در تصمیم‌‌گیریهای اقتصادىِ قوه‌‌ی مجریه لازم است. البته من این را کاملاً قبول دارم؛ یعنی بلاشک در تصمیم‌‌گیریهای کلان، در مسائل اساسی - که فعلاً اساسی تر از همه، مسائل اقتصادی است؛ و بخصوص آنچه که مربوط به معیشت مردم است و فشارهائی که دشمن میخواهد بر مردم وارد کند - باید تمرکز در تصمیم‌‌گیری باشد؛ منتها توجه کنید که این تمرکز در تصمیم‌‌گیری، معنایش تمرکز تصمیم‌‌گیری در دولت است؛ یعنی همه‌‌ی افرادی که در بخشهای مختلف دولت با آقای رئیس‌‌جمهور همکاری میکنند، باید مسئولیت مشترک احساس کنند - یعنی هماهنگی کنند - در دولت، همه با هم تصمیم بگیرند. در این زمینه، مسئله‌‌ی مسئولیت مشترک را واقعاً باید در دولت جدی گرفت. هر کاری که یک وزارتخانه‌‌ای انجام میدهد، همه‌‌ی وزرا و مسئولینی که دور میز هیئت دولت مینشینند، باید احساس کنند که در این تصمیم‌‌گیری یا در این اقدام، سهیم و شریکند. اگر این شد، آن وقت کارها با هماهنگی پیش میرود؛ نه اختلاف در عملکرد، نه اختلاف در فهم مسائل، نه اختلاف در آمارها، پیش نمی‌آید. بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت(2/6/91)
ز- مدیریت متمرکز در بحران ها:
- مهم‌ترین اولویت کنونی، مسئله‌ی تأمین مسکن زلزله‌زدگان و بازسازی مناطق تخریب‌شده و آسیب‌دیده است که باید با پشتیبانی دستگاه‌های مختلف نظامی و غیرنظامی و با مدیریت متمرکز و کار جهادی و با سرعت عمل لازم، انجام گیرد .جلسه رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان با حضور رهبر انقلاب(29/8/96)

با مرور بیانات اشاره شده می توان نکات زیر را مورد توجه قرار داد:
1- ضریب تاثیر تصمیمات در حوزه های مختلف درصورت ایجاد تمرکز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
2- مدیریت متمرکز به معنای دخالت کامل دولت و دیگر قوا در اموری نیست که آحاد مردم می توانند آن را برعهده بگیرند، بلکه معنای تمرکز، کاهش تشریفات زائد اداری و بوروکراتیک و هدایت جامع و یکپارچه است.
3- مدیریت متمرکز و هدایت، باعث ارائه آمار متقن و قابل اتکا و یکپارچه از جانب دستگاههای مسئول خواهد بود.
4- ایجاد تمرکز، سرعت و کیفیت تولید خصوصاً در بخش اقتصادی را ارتقا خواهد بخشید و فرآیند کسب و کار را تسهیل خواهد نمود.
5- حرکت به سمت تنظیم گری و واگذاری امور تصدی گرایانه، زمینه ساز حکمرانی مردمی در بخش های مختلف خواهد بود.
 حسن بیک محمدلو- مشاور اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۷۶۰۳
تاریخ: ۱۴۰۱/۱۲/۲۲     ساعت: ۱۱ : ۴۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: خبر ویژه       زیرسرویس: خبر ویژه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
  • ١٥ شوال ١٤٤٥
  • Apr 24 2024