کد خبر :250700
خودروسازان بزرگ در اتفاقی عجیب دنده معکوس کشیدند
تولید خودرو در خودروسازان بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) در اردیبهشت ماه سال جاری به طرز عجیبی کاهشی ثبت شده که از دنده عقب خودروسازان آن هم برخلاف شعارهایی مبنی بر عزم جدی در افزایش تولید حکایت دارد؛ این در حالی است که به گفته خودشان با افزایش عمق داخلی‌سازی خودروها و قطعات آن‌ها و همچنین عدم وابستگی به واردات، دیگر تحریم‌ها هم نمی‌تواند بهانه‌ی مناسبی برای توجیه این افت تولید باشد.

 آمار تولید انواع خودروها در اردیبهشت ماه امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته نشان از افت 29 درصدی تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو و 15.4 درصدی در گروه سایپا دارد. در آمار تجمعی تولید طی دو ماه نخست امسال نیز ایران‌خودرو با کاهش 1.4 درصدی تولید نسبت به دوماهه ابتدایی سال گذشته مواجه شده اما سایپا در دو ماهه امسال نسبت به دو ماه نخست سال گذشته، رشد 24.3 درصدی تولید داشته است.

گروه صنعتی ایران‌خودرو در اردیبهشت ماه سال جاری 36 هزار و 726 دستگاه از انواع خودروها تولید کرده است که نسبت به 51 هزار و 736 دستگاه تولید شده در دومین ماه از سال گذشته 1399 با افت 29 درصدی روبرو شده است. از این میزان خودرو تولید شده در اردیبهشت ماه 1400 حدود 36 هزار و 310 دستگاه متعلق به سواری‌های تولیدی است که نسبت به 50 هزار و 676 دستگاه تولید شده درمدت مشابه سال گذشته 28.3 درصد کاهش تولید را نشان می‌دهد.

تولید وانت که در اردیبهشت ماه سال گذشته 822 دستگاه بوده، امسال در همین ماه به یک دستگاه رسیده و 99.9 درصد کاهش تولید را ثبت کرده است. این در حالی است که در اردیبهشت ماه امسال هیچ وانتی تولید نشده و نسبت به 47 ون تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، 100 درصد کاهشی است.

در مقابل اما در گروه صنعتی ایران‌خودرو در دومین ماه سال جاری آمار تولید خودروهای سنگین افزایشی ثبت شده است. اردیبهشت ماه امسال با رشد 159.1 درصدی 57 دستگاه مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس تولید شده است. در مدت مشابه سال 1399، تنها 22 دستگاه از خودروهای مذکور به مرحله تولید رسیده بود.

در نهایت نیز تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز از 169 دستگاه در اردیبهشت ماه 1399 به 358 دستگاه در اردیبهشت 1400 رسیده که رشد 111.8 درصدی تولید را نشان می‌دهد. 

 آمار تجمعی تولید انواع خودروها از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه نشان می‌دهد که تولید در ایران‌خودرو از 66 هزار و 875 دستگاه تولیدی در دو ماه نخست سال گذشته 1.4 درصد کمتر شده و به 65 هزار و 969 دستگاه رسیده است.

تولید در سایپا در اردیبهشت ماه کاهشی اما در مجموع دوماه افزایشی 

در دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز گزارش وضعیت تولید نشان می‌دهد که این خودروساز از 44 هزار و 553 دستگاه انواع خودرو تولید شده اردیبهشت ماه 1399 به 37 هزار و 696 دستگاه در مدت مشابه سال 1400 رسیده و 15.4 درصد افت تولید را رقم زده است. 

از این تعداد خودرو تولیدی در اردیبهشت ماه امسال، 32 هزار و 977 دستگاه آمار تولید سواری‌های سایپا است که با افت 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 39 هزار و 3251 بوده، مواجه شده است.

تولید ون در سایپا نیز افت 100 درصدی داشته و همان یک دستگاهی که در اردیبهشت ماه سال گذشته تولید شد هم به تولید در اردیبهشت 1400 نرسید. علاوه‌براین همچون سال گذشته در اردیبهشت ماه امسال هیچ مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوسی در سایپا تولید نشد. 

در مدت مشابه سال 1399، تنها 22 دستگاه از خودروهای مذکور به مرحله تولید رسیده بود.

تولید وانت و انواع کامیونت، کامیون و کشنده اما افزایشی بوده است. تعداد وانت‌های تولیدی سایپا در اردیبشهت سال جاری 4666 دستگاه است که نسبت به 5251 دستگاه تولید شده در اردیبهشت ماه 1399 رشد 11.1 درصدی داشته است.

53 کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده در اردیبهشت ماه امسال نیز سه دستگاه بیشتر از سال گذشته بوده و شش درصد رشد را ثبت کرده است.

برخلاف ایران‌خودرو آمار تجمعی تولید انواع خودروها در سایپا طی دو ماه نخست سال جاری نشان از افزایش 24.3 درصدی تولید نسبت به دو ماه نخست سال گذشته دارد که از مجموع 53 هزار و 672 دستگاه به 66 هزار و 694 دستگاه رسیده است.

سوال اینجاست که پس از گذراندن سال‌های رونق تولید، جهش تولید و البته رسیدن به مراحل بالایی از خودکفایی و افزایش عمق داخلی‌سازی‌ها (به گفته خود خودروسازان) چرا در سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها، خودروسازان با افت تولید مواجه شده‌اند؟

این درحالی است که گزارش ارائه شده، آمار تولیدات خودروسازان بوده و به‌تبع تعداد کثیری از این‌ خودروهای تولیدی به‌ویژه در سواری‌ها به سبب کسری قطعات یا هر عامل دیگر، ناقص می‌مانند و امکان عرضه به بازار را پیدا نخواهند کرد.

آیا علت این افت تولید یا افزایش خودروهای ناقص، همان صحبت‌ها و گلایه‌های خودروسازان و قطعه‌سازان از کمبود نقدینگی‌، افزایش بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان یا زیان‌دهی خودروسازان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری خودروهاست یا عاملی غیر از این‌ها، همچون کوتاهی خودروسازان دارد؟!

 

منبع: ایسنا