۱۴۰۱/۸/۲۸ - ۱۸ : ۵۴

افزایش وسعت محدوده طرح ترافیک

افزایش وسعت محدوده طرح ترافیک

پارمیس نوروزی امین - سرهنگ محمد رازقی درباره خبر منتشر شده مبنی بر لزوم بازنگری در طرح ترافیک تهران اظهار کرد: محدوده مرکزی شهر تهران از قدیم با محدودیت تردد برای برخی خودرو‌ها در نظر گرفته شده بود.
این محدوده به دلیل وجود مراکز تجاری با افزایش حجم سفر روبه‌رو است و لذا هر خودرویی اجازه تردد در آن منطقه را نداشته و شهروندان هم باید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

وی ادامه داد: این رویه تأثیر به سزایی در روانی حمل‌ونقل در آن محدوده داشته است و قطعاً ابزار کنونی برای مدیریت ترافیک باید تغییر یابد و محدوده طرح ترافیک به لحاظ وسعت باید مورد بازنگری واقع شود.
رازقی افزود: لزوم بازنگری در وضعیت ترافیکی و حجم ترافیک احساس می‌شود و با کارشناسی دقیق، باید موفق به این کار شویم.
وی در پاسخ به این سؤال که بازنگری‌ها از سوی پلیس صورت می‌پذیرد و یا توسط سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران، گفت: این موارد با تشکیل جلسه در کمیته‌های فنی مشخص و حجم ترافیک معابر پیرامونی هم سنجیده می‌شود و برنامه‌ریزی و تصویب در کمیته‌های تخصصی مشترک صورت می‌گیرد.
رازقی افزود: طرح زوج و فرد در حلقه بعدی اجرا شد و در سال‌های اول کارایی مناسب داشت؛ ولی به‌مرور کارایی خود را از دست داد و حتی طرح کاهش آلودگی هم کارایی لازم را نداشت و لذا بازنگری مدنظر پلیس ناظر بر محدوده طرح ترافیک و منطقه طرح کاهش آلودگی است که می‌تواند به افزایش کارکرد این محدوده‌ها کمک کند.
وی از احتمال بزرگ‌تر شدن دایره و محدوده طرح ترافیک خبر داد و گفت: وسعت موردنظر نیازمند بازنگری و اضافه‌شدن بخش‌هایی است تا این طرح بتواند نقش اصلی خود را ایفا کند.


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ حذف تقاطع‌های هم‌سطح و تبدیل آنها به تقاطع غیرهم‌سطح را عاملی موثر در مدیریت ترافیک و کاهش بار آن دانست.
به گزارش ...... سردار محمدحسین حمیدی در حاشیه آیین بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با خیابان فرجام در منطقه ۴ شهرداری تهران که با حضور شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، گفت: حذف تمام تقاطع‌های همسطح و تبدیل آن به غیرهمسطح می‌تواند گام مهمی را در کاهش بار ترافیکی شهر تهران داشته باشد و پیمایش‌هایی که در روز شهروندان طی می‌کنند را کاهش دهد.
وی افزود: افزایش پیمایش‌ها در بزرگراه‌ها به دلایلی از جمله تقاطع‌های هم‌سطح و عدم تکمیل رمپ و لوپ‌ها بستگی دارد و چنانچه تمام تقاطع‌های همسطح حذف و تبدیل به غیرهمسطح شود و رمپ و لوپ‌ها در معابر و بزرگراه‌ها تکمیل شود باعث کاهش ترافیک و پیمایش در سطح شهر تهران خواهیم شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه شهروندان روزانه بالغ بر ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر به دلیل عدم تکمیل رمپ و لوپ‌ها و همچنین وجود تقاطع‌های هم‌سطح پیمایش دارند گفت: باید بتوانیم با برنامه‌ریزی صورت گرفته و در بازه زمانی مشخص این تقاطع‌های همسطح را حذف کنیم.
 حمیدی همچنین در خصوص آلودگی هوای شهر تهران نیز تاکید کرد: در این ارتباط باید به سمت توسعه فضای سبز و حمل و نقل گام برداریم. همچنین باید خودروهای فرسوده از رده خارج شوند و در کنار این موارد باید توجه ویژه‌ای به قانون هوای پاک و اجرای آن داشته باشیم که در قانون هوای پاک از جمله شهرداری، پلیس و ... مسئولیت دارند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تا به امروز مجموع اقدامات ما پاسخگوی رفع آلودگی هوای شهر تهران نبوده است گفت: باید بتوانیم در کاهش آلودگی هوا با همراهی یکدیگر اقدامات موثری انجام بدهیم.