۱۴۰۲/۲/۶ - ۱۳ : ۴۶

یک پرتاب استارشیپی دیگر تا دو ماه آینده!

یک پرتاب استارشیپی دیگر تا دو ماه آینده!

به نقل از اسپیس، قدرتمندترین موشکی که تا به حال ساخته شده، هفته گذشته بلای جان سکوی پرتاب خود شد. وسیله نقلیه غول پیکر استارشیپ اسپیس ایکس در روز پنجشنبه (20 آوریل) از تاسیسات استاربیس این شرکت در جنوب تگزاس در اولین پرواز آزمایشی خود پرتاب شد. 
ترکیب موشک و فضاپیمای 120 متری در اولین پرواز آزمایشی خود عملکرد نسبتا خوبی داشت و به حداکثر ارتفاع 39 کیلومتری رسید قو به دلیل چند مشکل اسپیس ایکس را مجبور کرد دستور انهدام آن را در ارتفاعات خلیج مکزیک صادر کند.
اما تصویرش در زمین کمی بدتر بود. هنگامی که گرد و غبار پرتاب در استاربیس از بین رفت، صحنه‌ای از لاشه موشک نمایان شد: 33 موتور رپتور مرحله اول استارشیپ، دهانه‌ای را در زیر پایه پرتاب مداری منفجر کردند و زیرساخت‌های اطراف را از جمله تکه‌های سیمان و دیگر چیزها در هوا پراکنده شدند. 

اینجا نگاهی به سکوی پرتاب با تکه‌پاره‌های پرنده در تاسیسات استاربیس اسپیس‌ایکس در تگزاس به دنبال پرواز آزمایشی استارشیپ می‌اندازیم. پرتاب بزرگترین موشک جهان همچنین یک دهانه بزرگ را زیر سکوی بتونی پرتاب به جا گذاشت.

سکوی پرتاب مداری استاربیس سنگر شعله ندارد؛ ساختاری که برای منحرف کردن اگزوز دود از سکو در هنگام بلند شدن طراحی شده است. سنگرهای شعله از ویژگی‌های رایج سکوهای پرتاب موشک‌های قدرتمند هستند. برای مثال، ناسا اخیرا یک مورد جدید در سکوی پرتاب 39B مرکز فضایی کندی ساخته است، بنابراین این سایت می‌تواند از پرتاب‌های عظیم سامانه پرتاب فضایی (SLS) این سازمان پشتیبانی کند.
«SLS» برای اولین بار نوامبر گذشته پرواز کرد و از سکوی 39B برای آغاز ماموریت ماه آرتمیس 1 ناسا به فضا پرتاب شد. سخت‌افزار در پد آسیب دید، اما بیشتر در برابر نیروی رانش تولید شده توسط «SLS» در هنگام بلند شدن مقاومت کرد. 
اسپیس ایکس در نظر داشت یک سنگر شعله در استاربیس که در کنار ساحل بوکا چیکا قرار دارد حفر کند، اما در نهایت تصمیم گرفت این کار را نکند. ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت، در اکتبر 2020 توییت کرد: «نمی‌خواهیم در بوکا سنگر شعله داشته باشیم، اما این ممکن است اشتباه باشد.»

با این حال، این به پشیمانی ایلان ماسک از حذف سنگر شعله نیست، بلکه او فکر می‌کند اسپیس ایکس هنوز می‌تواند استاربیس را بدون سنگر شعله بهبود ببخشد. 
روز جمعه (21 آوریل)، ماسک در توییتی نوشت که اسپیس ایکس سه ماه پیش شروع به ساخت یک صفحه عظیم فولادی خنک‌شونده با آب برای رفتن به زیر پایه پرتاب کرده است. صفحه به موقع برای اولین پرتاب استارشیپ آماده نشده بود، اما اسپیس ایکس به هر حال آن را پیش برد و تصور کرد که بتن سکو می‌تواند از پرتاب جان به در ببرد. 

ماسک در توییتر نوشت: «هنوز در ابتدای راه تجزیه و تحلیل هستیم، اما نیروی موتورها [در 20 آوریل] ممکن است بتن را شکسته باشد.» به زودی می‌فهمیم که آیا صفحه فولادی جدید محافظت کافی از پایه پرتاب مداری در آینده را فراهم می‌کند یا خیر. ماسک توئیت روز جمعه گفت که اسپیس ایکس باید آماده باشد تا یک یا دو ماه دیگر پرتاب استارشیپی دیگری را امتحان کند.

 

منبع: همشهری آنلاین